الأحد، يونيو 27، 2010

0 يــــــــاريت


فمرهـ نمتـ 
بس نومتي كانتـ غير
لاني فجأه حسيت اني فمكانـ
مكانـ غير المكانـ
حكيتـ دماغيـ وقلتـ :
انا فينـ
ومنينـ 
وازايـ
وفينـ ماما
وبابا
ونور
الاء؟؟
وبسرعهـ
لقيتـ واحد
شكله غريبـ
كان شابـ
مره جميلـ
وكانـ ماشيـ بسرعهـ
حاولتـ اندهلهـ قال معذرة
ورايا شغلـ
قلتلهـ 
طيبـ معلش احنا فين؟؟
وقف مصدومـ
وقاليـ
عيدي السؤالـ!!
قلتلهـ انا فينـ؟؟
بسرعهـ جاوبـ
ومفهمتشـ
كان باينـ مدايقـ
شفت بنتـ
قلتلها لو سمحتي يا انسهـ
قالتـ  :
 ششششش
قلتلها سؤال بس!!
عادت جوابها اللي فات
سكت خالص وخفت جامد
وكنت هعيطـ
وفجأه
مفيش نور الدنيا ضلمه قوي
والحر رهيييييب
حسيت نفسي ففرن
قلت يارب
يارب سترك
ولقيت واحد
شكله غريب
بيناديني
بيقولي تعالي
الناس كلها بصت ليه
قلت نعم
قالي تعاليـ
فين امانتكـ؟؟
قلتـ امانة ايه؟؟
انا معيش حاجهـ
محدش ادانيـ حاجه
والله محيلتي فلسـ
انا اصلا كنت نايمه
ومعرفش اللي جرا
يعني بسرعهـ كدا
لقيت نفسي هنا!!
قالي فين دين ربك؟؟
فين رسالتك؟؟
فين بصمتك؟؟
انت كنت فالدنيا
وربنا كلفك
اداكي امانه
رجعتيها؟؟
قلت وازاي
اعمل ايه؟؟
قاليـ
فين صلاتك؟؟
قلت انا صليت الفجر امبارح!
قالي وصيامك؟
قلت رمضان صليتهـ
وقضيت اللي عليهـ
قاليـ زكاتك؟
قلت انا مشتغلتشـ
بابا اظن، اداها
قالـ مشغلتش بالك؟؟
مسألتيش عليها؟؟
قلت اصلي مكنش بيكون معايا فلوسـ
قالـ والحج؟؟
قالتـ
كنت هحج بس السنه الجايه
لان راحت عليه السنه دي
قالـ
وقبل ما يكملـ
ماما صحتنيـ
قلتلها ...
يماما الامانه!!
الامانه فين؟
الفجر اذن؟؟
قالتلي لسهـ
قلت القيامـ!!
وبتديتـ من هنا !!
قلت  هحفظـ امانتهـ
وهصونها
هقضي واجبيـ
وانشر دينهـ
واعطف على غيري
ولازم
لازم 
احج
قبلـ ما فوتنيـ القطر
ومعرفش ارد
وهسألـ بابا
زكاة فطري اداها؟؟
ولازم اول ما رمضان يخلصـ
اعوضـ اياميـ
قبلـ ما يجيـ اليومـ
وقولـ ياريتـ
ياريتـ

0 التعليقات:

Design By : A7rarpress